Wednesday, January 17, 2018

Percutian Ke Pulau Jeju Korea Musim Winter Januari 2018

Annyeonghaseyo buat pembaca blog fuadtravel , moga dalam keadaan ceria , sihat dan gembira bersama orang tersayang . Fuad lihat makin ramai yang lawat blog , moga sedikit info yang fuad kongsikan memberi manfaat buat semua ya 😊

Berita baik buat semua kini Airasia telah melancarkan penerbangan terus ke Pulau Jeju yeayy , actually dulu fuad ingat Pulau Jeju tu Nami Island 😅 . Jadi akak abang pakcik makcik tidak perlu lagi transit di Seoul atau Busan . Harga tambang yang ditawarkan agak murah tapi awal permulaan memang begitu harganya , lepas lepas tu hehe 😁 , contoh macam tiket harga Seoul dulu dulu ada yang dapat RM400 return , RM550 . Sekarang hermm susah nak dapat , macam tahun lepas fuad pergi ke Seoul , boleh lihat di sini .

Pada 6 Januari - 9 Januari 2018 fuad bercuti ke Pulau Jeju , waktu tulis ni baru je seminggu balik . Percutian kali ini sangat berbeza , sebab tambang flight dan hotel di sponsor oleh bukan Airasia kawan . Selalunya kita belanja orang kali ni orang belanja kita , memang tidak dirancang , tiba tiba kawan mesej awal bulan 12 ajak pergi Pulau Jeju dan kebetulan pula waktu itu baru saja laluan ke Jeju di lancarkan . Tapi fuad cakap tak pergi sebab bajet peruntukan tiada , lagi lagi bulan 1 dah bawa keluarga ke Seoul , dengan kegawatan ekonomi yang melanda , tambahan fuad takkan pergi negara yang dah pergi , so terus kawan suruh kira tambang untuk 4 orang. Mulanya saya tolak , segan kita wak 😆 tapi kawan ajak juga katanya kalau ambil pakej tour dah 6-7 ribu baik bawa fuad (tak smpi 4k pun belanja 😁) , so jadinya fuad setuju tapi anggap sebagai kerja , segala itinerary , tempat tinggal , kereta sewa & makan fuad yang uruskan , kawan siap duit saja .

Bermulalah episod persiapan ke Pulau Jeju , saya ada lagi sebulan untuk siapkan semuanya . Buat itinerary bukanlah sesuatu yang mudah , nak search satu persatu , nak uruskan kerja saya lagi , perlukan masa , supaya perjalanan berjalan dengan lancar . Tambahan Jeju tidak seperti Seoul ada subway senang untuk kemana . Untuk makluman semua yang nak ke Korea boleh dapatkan coupon booklet daripada Korea Tourism di Plaza Korea Menara Hap Seng Kuala Lumpur , sah untuk 31 Mac 2018 sahaja , butir ada di sini .  Banyak coupun diberikan malah card T-Money pun diberikan , rugi kalau siapa tak ambil , duduk jauh pun dia orang boleh poskan .







SEBELUM BERLEPAS

Passport - Pastikan expired date masih berbaki lebih 6 bulan ke atas

Visa - Rakyat Malaysia tidak perlu visa untuk ke Korea

Pakaian - Jacket , inner thermal , glove , stokin . Saya beli kat Daiso je glove RM5.9 tapi tak guna pun sebab tak sejuk sangat macam Seoul , bagi orang lain harus pakai .



Duit - Korea menggunakan mata wang won , saya tukar haritu 1000 won RM3.81





INTERNATIONAL ADAPTER JANGAN LUPA !


Mini warmer , boleh dapatkan di farmasi , ni saya dapat kat sana , boleh letak dalam glove , dalam stokin



Travel Insurans - Ambil dengan Fuad dari Etiqa Takaful , one & only travel insurans terbaik menggunakan cashless payment tanpa sebarang bayaran jika dimasukkan ke dalam hospital ! Insurans lain menggunakan konsep pay & claim , kalau kena RM80 Ribu bil hospital , kita perlu guna duit sendiri , balik Malaysia baru boleh claim. Boleh buka web fuad disiniiii






PENGANGKUTAN DI JEJU

BAS

Peta Laluan boleh download di sini 


From Aug. 26, 2017, Jeju gets a new, improved bus system. Use buses to travel around Jeju Island. It’s faster, easier and cheaper!

- 1,200 won will take you anywhere on the island
If you pay with a rechargeable bus card, the fee is 1,150 won (Express buses cost 2,000 to 4,000 won per person, per trip)

- 8 express bus routes link new stops with Jeju Int’l Airport
From the airport it will be possible to get anywhere on the island in under an hour

-The trunk routes connect major sightseeing spots
Whether you’re travelling east or west, the new bus system will provide you with helpful information at bus stops and in the bus. Learn more about schedules, sightseeing info, and, of course, safety

- With new express lanes, Jeju buses can get you to your destination quickly!
Plan your trip to make the most of the express buses to avoid traffic jams. See the city and island quickly and comfortably

-More buses, new design, free Wi-Fi
The number of buses in service will jump from 530 to 797. Their color scheme is set to easily identify the express, trunk and branch routes at a glance. You can also rely on free Wi-Fi along the way







Pengangkutan utama di Pulau Jeju adalah bas (cara menaiki bas boleh lihat di sini) , boleh kira semua pelusuk tempat ada bus stop , jadi ia tidak masalah jika anda ingin menggunakan bas sepanjang di Jeju , malah harga tambang sangat murah cumanya perjalanan dari satu tempat ke satu tempat agak lama sedikit . Cara untuk mengetahui no bas apa perlu di naik boleh guna google map , just letak alamat dari mana dan ke mana. Nanti dia akan keluar no bas , bus stop dan setiap perhentian bas . Sebolehnya jika nak pergi 1 tempat pastikan screen shot , so kalau sesat ke apa just tunjuk kat orang awam . Kalau tanya fuad , fuad pilih bas sebab tak perlu drive hihi , lagipun tambang pun murah RM4 lebih je , kurang risiko , tapi kalau bawa anak2 kecil tak sesuai , better kereta .



 


T-Money - Card T-Money sama macam touch n go , boleh guna untuk semua , boleh dapatkan di mana2 kedai serbaneka seperti 7-Eleven dan kedai lain yg ada logo T . Jika ambil coupun dari Korea Tourism tak perlu beli lagi . Cara untuk gunakan T-Money ketika naik bas boleh lihat di sini .


TEKSI

Di Jeju tiada perkhidmatan Uber , tapi tak taulah jika anda datang nanti dah ada , dan harga tambang pula saya kurang pasti :( .


KERETA SEWA




Di Jeju kereta sewa adalah pilihan ramai pelancong , mudah untuk kemana saja . Rakyat Malaysia perlu mendapatkan International Driving Permit di JPJ berharga RM150 untuk satu tahun . Saya sewa dengan Tasio Rent Car dan ini antara termurah saya search , untuk 4 hari RM487 termasuk insurans dan gps . Lagi satu saya baca ramai yang cakap kena guna credit card untuk pembayarn, debit pun boleh dear , as long ada logo Visa atau Mastercard . Swipe je tak perlu key in pin . Di Korea google map tidak dapat digunakan sebabkan keselamatan kerajaan Korea selepas peperangan . Hanya untuk public transport sahaja bukan untuk memandu . Solusinya boleh gunakan gps car , waze atau kakao map . Di GPS kita boleh search tempat menurusi nombor telefon , just tekan Search , pilih Phone Number dan key in , jadinya tak perlu taip tempat . Untuk Kakao Map atau Waze perlu ada data internet untuk menggunakanya , macam saya rezeki bos dia kasi wifi portable , so tak perlu langgan mobile date , kalau maxis RM38 sehari . Untuk cari navigasi boleh search di google nama tempat copy dalam bahasa korea dan paste kt situ .







PENGINAPAN

Saya book melalui AGODA (klik sini) , hostel lyndon , nicee ada kitchen semua senang nak masak .



MAKANAN

Saya di Jeju bawa makanan seperti sayur , perencah nasi goreng , ikan bilis dari Malaysia , hanya beras dan telur je beli kat sini . Dekat sini harga beras bukan main murah lagi 3.5kg 19000 won bersamaan RM72.2 haha bukan itu saja telur 15 biji RM20 , Australia tu beras basmati 5kg saya beli baru AUD9.99 , telur pun baru AUD 2.99 , bila saya check rupanya Korea world most expensive grocery .
Ini cerita sedih , memandangkan kita tak ambil bagasi , jadinya kita masukkan semua dalam beg sandang , kita bawa perencah nasi , kacang panjang , bawang merah , putih , kobis , carrot , halia , timun , serbuk santan , serbuk cili babas & maggi . Sampai di kastam jeju kena rampas haha , yang tinggal ikan bilis , perencah , serbuk santan dan serbuk cili babas , sampai di Jeju baru saya beli lain .




TIKET & SENARAI LAWATAN MENARIK DI JEJU . KLIK LINK DIBAWAH

1. NANTA Show Jeju - RM133.79
2. Seogwipo Submarine - RM175
3. Hello Kitty Island - RM44.25
4. Udo Island Submarine - RM170.35
5. THE PAINTERS: Show (Jeju) - RM124.65
6. Soingook Theme Park Admission Ticket - RM27.65
7. Jeju Light Garden - RM36.55
8. Pacific Land Show Jeju Island - RM56.09
9. Jeju Venice Land - RM23.69
10. Sky Water Show Ticket - RM50
11. ALICE into the Rabbit Hole - RM42.75
12. Jeju Glass Museum Admission - RM25.45
13. Aqua Planet Jeju - RM99.30
14. Jeju Shinhwa World - RM29.55
15. Jeju Dinosaur Theme Park - RM23.65

FULL LIST KLIK SINI

HARI PERTAMA

Flight pukul 6:40 pagi , fuad dari KL abang hantar ke KLIA2 , kawan dari JB drive park kat ERL Salak Tinggi , jadinya jumpa di dalam balai pelepasan . Waktu di Korea cepat 1 jam dari Malaysia.



 Jeju Aiport

Jeju Airport tidak sebesar Seoul Airport , jadi urusan agak cepat .


Bagi mereka yang menggunakan kereta sewa atau bas , selepas keluar dari kastam akan nampak Gate 5 , keluar dari situ seberang jalan ,  kiri ke bus terminal , kanan ke shuttle bas untuk ke kereta sewa .


Kalau anda ambil Tasio Rent Car perlu tunggu di parking lot no 10 , kekerapan bas setiap 15 minit . Tambang percuma . Dari sini hanya mengambil masa kurang 8 minit , dekat saja .




Setiap syarikat kereta sewa mempunyai shuttle bas berbeza beza , pastikan anda tanya mereka lot parking mana yang perlu di tunggu .


Pusat ini menempatkan pelbagai syarikat kereta sewa , just bagi staff di kaunter no reservation .


Yeayy dah dapat kete , yang penting bukan saya yang bawa 😂 . Singgah di stesen minyak , isi full , total habis 40000 won RM152 sepanjang di sana , rasanya Kia Morning punya tank sama besar macam myvi , myvi full baru RM60 , syukurr negara kita antara minyak termurah hehe .


Untuk hari pertama seperti biasa tiada aktiviti , lagipun hostel tengah tengah bandar dan friendly tourist area , malam ni merayap cari kedai nak beli bahan yang kena rampas dengan kastam tu . Musim winter di Korea malam lebih panjang dari siang , sini pukul 5 lebih dah gelap .



Selepas dah beli beras , telur ,balik hostel masak , saya masak nasi goreng ayam perencah yang di bawa dari Malaysia . Selalunya memang begitu kalau cuti je memang saya akan masak , even dengan family pun setiap pagi sebelum gerak family bangun nasi semua dah siap .


Ini adalah hot mat , memang sedap tidur rasa suam2 je tilam .








HARI KEDUA

Saya bangun 4:30 pagi , sini subuh pukul 6 syuruk pukul 7 , lepas sebuh turun bawah masak nasi lemak untuk bekalan lunch , breakfast memang pihak hostel bagi .


First time masak nasi lemak guna serbuk santan dan serbuk cili babas , pada mulanya saya nak bawa cili kering dari Malaysia haha tapi fikir kalau bawa pun , blender ngan lesung tak ada macam mana nak hancurkan , search di google rupanya boleh buat sambal guna serbuk cili je haa boleh lah asalkan sambal hihi .



Harini ada 6 tempat nak pergi tapi sayangnya gerak lambat jadual pun dah lari . Kawan nak pergi tempat salji dulu so saya bawa ke Gunung Hallasan . Saya nak cerita sikit mengenai Gunung Hallasan , ramai orang datang sini mesti nak naik gunung hallasan . Hallasan adalah gunung tertinggi di Korea . Ada 5 laluan hiking untuk sampai ke puncak .

Hiking Course
- Seongpanak Trail:
Seongpanak → Dongneung Peak
9.6 km / 4 hrs 30 mins each way

- Eorimok Trail:
Eorimok → Nambyeok Bungijeom
6.8 km / 3 hrs each way

- Eoseungsaengak Trail:
Eorimok → Eoseungsangak Peak
1.3 km / 30 min each way

- Yeongsil Trail:
Yeongsil - Nambyeok Bungijeom
5.8 km / 2 hrs 30 mins each way

- Gwaneumsa Trail:
Gwaneumsa Temple - Dongneung Peak
8.7 km / 5 hrs each way

Memandangkan tak banyak masa jadi kami tak hiking hanya sekadar pergi kaki gunung iaitu di 1100 Highland , kalau search kat gps sure keluar , perjalanan mengambil masa 38 minit . Nak sampai ke sini rasa macam nak naik Genting .

Itinerary yang saya buat jika anda nak ikut , laluan 1 hala.
- Jeju Chocolate Musuem
- Songaksan Mountain
- Cheonjeyeon Falls
- Jusanggeoli Cliff
- Jeongbang Falls
- Seongeup Folk Village














Kalau nak tunggu salji turun mungkin tak dapat , alternatif lain nak rasa salji pergi ke Gunung Hallasan sure ada salji , boleh buat snowman .











Lepas dah puas main salji , kita makan nasi lemak dalam kereta , lupa pula nak ambil gambar , ambil video je ada . Then terus ke destinasi ke dua iaitu Chocolate Musuem . Ni nak bagitau dekat Jeju banyak sangat AES & speed trap , jadi hati hati apabila memandu , ini kalau kat Malaysia mau ada rusuhan 😂, AES yang kat highway tu pun selalu kena tumbang apantah lagi kalau banyak banyak macam ni hehe.




The Chocolate Museum in Seogwipo, Jeju is the second largest chocolate museum in the world (the largest being the Cologne Chocolate Museum in Germany). Built using volcanic scoria unique to Jeju, the museum looks like an ancient castle and seems to complement the surrounding natural environment.








 Harga tiket untuk dewasa seorang 6000 won , dapat coffee percuma .










Sebolehnya kalau bawa anak anak masuk ke sini dulu , sebab ada waktu waktunya , waktu kami datang tak tau , rupanya sesi dah habis , kalau tak anak kawan boleh join aktiviti buat coklat









Balik ni kawan request nak makan sotong besar tepi pantai , saya kurang pasti kat mana , last last kawan point je kat waze pantai terdekat . Tapi sotongnya tak ada hehe .





Balik dari pantai yang tidak diketahui namanya , terus ke Halal Restoran yang terletak sekitar hostel . Actually kedai makan ni sediakan makanan india , harga cukup murah , meal saya 1 ayam masala  dan nasi putih 16000 won bersamaan RM60.8 😅 , sebab itu saya kalau pergi bercuti jarang sekali makan di luar , lebih afdal masak .







HARI KETIGA 

Macam seperti biasa pagi saya akan bangun , menu harini nasi goreng kampung , sebenarnya yang fuad bawa kacang panjang tu nak campur dengan inilah tapi kena rampaskan so campur dengan ikan bilis je . Sedapp , waktu waktu sejuk begini memang asyik nak makan je .






Pagi ni hujan , syoknyaa kalau dapat sambung tidur ya , sementara tunggu kawan dan keluarganya breakfast sempat lah baring baring dulu melihat pemandangan di luar jendela .


Okey aktiviti hari ketiga kita akan ke Gimnyeong Seonsegi Beach , search kat gps tak jumpa kena paste dalam tulisan korea . search di google , copy dan pastekan kt Kakao Map atau Waze . Perjalanan ke sini mengambil masa dalam 38 minit rasanya , Seonsegi Beach antara pantai tercantik di Jeju , dengan air lautnya yang jernih , pasir yang memutih .








Tengok rasa macam nak terjun jekan , angin waktu ni uishh kuat gila di tambah dengan kesejukan memang terasa sampai ke tulang haha , memang berbaloi datang ke sini , patutlah orang gelar Jeju is Hawai of Korea .








Destinasi seterusnya ke Gimnyeong Maze Park ,  it was designed by the world famous company Adrian Fisher Minotaur Maze Designs and funded by the life-time savings of an American Professor at Cheju National University, Frederic H. Dustin, whose love for Jeju has kept him on the island for 27 years. This unique maze park contains plants from all over Asia and has been personally maintained by Dr Dunstan since 1987.

There are three skywalks and an observatory, which are popular photo sites for tourists. They offer panoramic views of the entire maze. There are four ways to get through the maze from the entrance. If you use a map, it will take only 5 minutes, but without a map it’s a bit more difficult and can take up to 20 minutes. Some visitors have been known to spend up to 50 minutes lost in the maze before giving up and calling for help!

Film Locations
Drama “Cruel Love (2007)”
Movie “Daddy-Long-Legs (2005)”

Operating Hours
General operating hours: 08:30-18:30
March-June 08:30-18:00
July-August 08:30-19:00 (nighttime opening: until 22:00)
September-November 08:30-18:00
December-February 08:30-17:30
* Last admission at 18:00.






Harga untuk seorang dewasa 4400 won

Taman Kucing

 Nyaman je




 Hot spot untuk bergambar

Memang fun masuk ke sini , ada yang sesat tak jumpa jalan keluar , dah macam dalam filem Harry Potter .


habis di Maze Park terus ke Manjanggul Cave , dekat je tak sampai 3 minit , harga tiket untuk dewasa 2000 won , kanak kanak 1000 won . Manjanggul Cave is one of the finest lava tunnels in the world, and is a designated natural monument. A lava tunnel is formed when the lava that was deep in the ground spouts from the peak and flows to the surface.

Only 1km of the 13,422m Manjanggul Cave is open to tourists. The inside of the tunnel sustains a temperature of 11~21℃, creating a comfortable atmosphere. There are rare animals such as bats living in the tunnel, which makes this tunnel valuable for researchers as well. The stone pillars and stalactites are widely spread and the tunnels shows off the cave’s topographical features. "Stone Turtle" is especially eye-catching because it is shaped like Jeju-do Island.




 Kaunter Tiket






saya sarankan kepada anda jika bawa parents ke kan atau jenis tak kuasa nak jalan jalan baik tak perlu datang sebab perjalanan masuk ke sini memang lama dan permukaan tidak rata . Jika anda minat pada nature apa salahnya untuk merasai masuk ke dalam gua ini.









Destinasi seterusnya ke Seongsan Ilchulbong Peak , from under the sea in a volcanic eruption over 100,000 years ago. Located on the eastern end of Jejudo Island, there is a huge crater at the top of Seongsan Ilchulbong Peak. The crater is about 600m in diameter and 90m high. With the 99 sharp rocks surrounding the crater, it looks like a gigantic crown. While the southeast and north sides are cliffs, the northwest side is a verdant grassy hill that is connected to the Seongsan Village. The ridge provides an ideal spot for walks and for horse riding as well.

The sunrise from the crater is magnificent. Also the Seongsan Ilchulbong Peak surrounded by bright yellow colored canola flowers in the spring is truly a sight to behold.






Tiket masuk 2000 won untuk dewasa


Saya nak bagitau , nak mendaki sampai ke puncak  betul betul betul menguji stamina , yang jenis tulang itik tak perlu naik , saya tanya staff yang jaga kaunter berapa lama untuk sampai ke puncak , she say 1 hour , tapi saya jalan tak sampai 15 minit dah sampai , bergantung setiap individu , kadang kadang tu tengok ada mak , nenek selamber je naik , kuat betul mereka ya , kita pula dah temenggah menggah . Saya sorang je naik , kawan dengan keluarganya tak naik . Saya fikir nak datang pun tak tau bila lagi , why not sekali seumur hidup .









 Bila sampai ke puncak , boleh menyaksikan panorama indah , kalau datang waktu sunset lagi nicee .





Lekuk gunung berapi







Habis ke sini , ingat nak terus balik tengok kat sepanjang jalan tu banyak kereta berhenti , rupanya ada taman bunga kuning apantah nama dia . Makcik ni caj sorang 1000 won .






Memandangkan malam ini malam terakhir di Jeju , agenda wajib pastinya beli souvenir sebelum balik ke Malaysia , di Jeju produk utamanya adalag buah oren dan coklat , jika anda perhatikan sepanjang perjalanan pasti akan nampak ladang buah oren . Salah satu pasar popular di Jeju adalah Dongmun Market , pasar ni banyak jual barang basah dan disamping itu barang lain seperti buah oren , coklat dan keychain .






Pastikan cari kedai yang jual 15 box coklat 10000 won ya , sebab ada kedai yang jual 12 box 10000 won . Saya beli 12 box saja , cukup untuk beri pada keluarga .






Malam ni saya dengan anak kawan stay kt hostel , kawan dengan suaminya pergi membeli barang lagi . Then bila balik bagitau nak tengok wayang tak tiket akak punya dah beli , so fuad pun okey je , lagipun cinema sebelah hostel  , tengok filem Jumanji , kat Malaysia dah tengok , saya beli tiket yang baru harga 7000 won bersamaan RM26.60 , rasanya inilah tiket wayang paling mahal pernah beli , dalam panggung pun tak besar sangat , terbayang bayang panggung GSC Palm Mall Seremban tiket baru RM13.50 panggung elgant pula tu 😆







HARI KEEMPAT

Pagi ni tak ada masak masak , chef dah tutup dapur hihi kita buat maggi goreng je , actually hari keemapt ni memang dah fokus nak balik , flight pula jam 3:40 petang , then kawan cakap nak pergi lagi gunung hallasan sebab kaji cuaca harini snow turun , so fuad cakap boleh tapi kena cepat cepat pasal drop off kereta pukul 11:30 pagi . Lepas breakfast semua gerak ke gunung hallasan .



Waktu nak naik ke 1100 Highland banyak kereta berhenti dengan polis sebab jalan licin ais , so kena pakai snow chain , rugi tak sewa , kalau tak kat puncak mesti dah lebat salji , jadinya tak dapat naik kita main kaki gunung jela hehe .











Saranan fuad kalau datang musim sejuk ni beli kasut kulit biasa atau jenis pu leather , satu sebab tak masuk angin , keduanya pijak2 snow pun tak basah .

Habis merayap plus sempat buat pengembaraan video , sudah tiba untuk pulang ke Malaysia .


Apa yang fuad boleh rumuskan Pulau Jeju adalah pulau yang mempunyai 1001 alam semulajdi flora & fauna dan khusus bagi mereka yang minat dalam nature , kalau jenis minat hiburan semua tu Jeju bukanlah pilihan yang bagus untuk anda , banyak sebenarnya tempat untuk di lawati tapi tak cukup 4 hari , 4 hari okey cuma timing kena betul . Saranan fuad kalau datang ke Jeju tambahkan sekali ke Seoul , mungkin 2 hari di Jeju  , 3 hari di Seoul , kalau datang Korea tapi tak pergi Seoul rasa tak lengkap lagipun itulah tempat tumpuan untuk peminat K-Pop / Winter Sonata , ada nami island , petite france , han river , namsan tower dan KBS . Lebih kurang datang Malaysia tapi tak pergi KLCC rasa tak lengkapkan . Fuad habiskan di Seoul pun 8 hari baru puas . Kita nak datang bukannya selalu ,  dengan duit lagi , jadi sekali datang tu baik kita habiskan semua , duit dah boleh simpan untuk negara lain . Itu saja untuk cerita kali ini dan tolonglah jangan tanya itinerary , sebenarnya apa yang fuad cerita inilah itinerarynya , malah lebih lengkap . Tapi kalau ada soalan lain selain dari apa yang fuad cerita silakan komen di bawah In sya Allah akan di balas . Tahun 2018 fuad akan cuba habiskan negara di Asia , seperti Indonesia , Brunei , Cambodia , Sri Lanka , Vietnam , Myanmar , India dan Bangladesh 😂 , nanti fuad akan update di blog , Bye Bye .

UNTUK SENARAI ARTIKEL KLIK SINI
BELIAN TIKET LAWATAN MENARIK KLIK
FOLLOW INSTAGRAM FUAD
SUBSCRIBE YOUTUBE 

Fuad belanja video





83 comments:

  1. Salam, seronok sgt baca blog travel ke Jeju ni. InsyaAllah sy dan family akan ke Jeju pada bulan May ini😃 Boleh tanya, kalau nk bawa bnyk mknn dr Malaysia (mknn utk 10 org) kene masuk bagasi (check-in luggage) ke? Risau kene rampas😂 Mmg kastam sana bg lepas ke kalau masuk bagasi?

    ReplyDelete
  2. W`salam , makanan boleh masuk dalam bagasi , yang kena rampas tu certain food seperti sayur , yang lain tiada masalah rasanya , waktu ke seoul bawa sardin dlm tin , sotong dlm tin , ayam kicap , semua lah dlm tin hihi , tak kena rampas

    ReplyDelete
  3. Assalam fuad, nak tanya macam mana buat reservation kereta sewa tasio ye? Sbb saya buat reservation kat website tapi nmpk status pending dan dah email jugak tapi no respons..hihi..risau sbb 21hb dh nak pi 😬 tq ye 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , betl mmg dia org lambat balas , sis kena forward balik email dan follow up di fb mereka dan instagram mereka , lepas kita dah book di website memang pending , kita kena save no booking dan waktu sampai di airport naik shuttle bas no 10 dan dia akan benti di pusat kereta sewa , nnti sampai kaunter tunjuk je no tu atau secreen shot dari website dia , di org mmg langsung tak tau english , mcm fuad just bagi je screen shot , dia org key in keluar nama kita di komputer , dan dia minta akan tunjuk total harga dan minta credit card untuk bayar , fuad guna debit je , lepas tu request GPS English , masa fuad pgi ada GPS Korea saja , kalau mmg tak ada juga terpaksa guna waze , kakao map di hp tapi kena langgan internet

      Delete
  4. Nak tanya halal food available and senang tak nak dapat kat sane? Since jeju ni island and ada pantai ade aktiviti laut yg kita boleh buat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. selama saya di sana , halal food ada tapi tak banyak sangat , jumpa pun 1 saja tapi makanan pakistan , 1 meal RM50 , kari ayam dan nasi putih , kat laut boleh klau nk berkelah ke kan , tapi waktu ni musim sejuk org mmg tak berkelah hehe , others aktiviti seperti banana boat , fishing , tak pasti pula

      Delete
  5. Salam... nak tanya masak nasi tu guna rice cooker ke? Bawak rice cooker ye? Ke ade kt hotel?
    Lg satu nk tnya, kt seoul hotel ape ye saudara stay.. kalo blh yg ada dapur.. blh masak.. blh bg cadangan tak? Terima kasih in advance��

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , yang saya pergi ni Jeju Korea , rice cooker tiada guna periuk masak kat api hehe , di Jeju menginap Hostel Lyndon

      Delete
    2. dapur semua lengkap boleh masak

      Delete
  6. Best baca. Boleh dijadikan panduan utk pergi jeju nanti. Tapi tengok sekarang airasia takde buat route jeju waktu winter especially january/ february 😭 Orang kata sbb heavy snow tapi tak tahulah.

    ReplyDelete
  7. as Salam fuad di hostel mmg disediakn perkakas memasak.perlu samak ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , mmg disediakan , boleh bawa sabun taharah untuk samak

      Delete
  8. as Salam fuad di hostel mmg disediakn perkakas memasak.perlu samak ke

    ReplyDelete
  9. Salam fuad. Klu pergi jeju dlm bulan julai ini ok ke ? Minta pndpt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Julai musim panas , kakak ipar saya yang ebalajr kt sana bagitau musim panas mmg tak tahan hehe , most harga tiket murah waktu ni

      Delete
  10. Salam Fuad, if kita bawa makanan pack Brahim's tu memang lepas kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam boleh je , yang tak boleh fresh fruit and vegetable

      Delete
  11. Salam fuad
    Maksudnya klu pergi merdeka ni musim panas tak de lah bunga2 berkembang..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum. Nak tanye, Kalau nak buat solo trip okay ke jeju island ni? And winter habis bulan brp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , okey je boleh naik bas . Winter habis hujung bulan 2

      Delete
  13. Wahh. Memang info yang lengkap. Thanks ya sudi share 👍👍👍. Minggu depan saya akan ker sana. Dapat pula info yang berguna nih 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh , have fun , sorry lmbt bls , mesti dah balik sini hihi

      Delete
  14. Assalamualaikum fuad,
    Sy planing mcm tuan ckp, ingat nk prgi dri KL jeju dn blik ke KL dri seoul. Tuan dri jeju nk ke seoul biasnya naik feri atu Flight lbih bgug? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,kalau xkeberatan sy pun nk tau juga

      Delete
    2. boleh naik penerbangan domestik seperti Jejuair

      Delete
  15. Assalamu'alaikum..Boleh minta no hp sng ckit utk bertny lebih fuad,tq

    ReplyDelete
  16. Bole saya tanya..vape bole lepas ke bila di immigresen airport?

    ReplyDelete
    Replies
    1. herm rasanya tiada masalah sbb bukan barang yang perlu diishtiharkan

      Delete
  17. saya akan ke bulan 9 ni untuk 4 hari tiket dah bli agak2 berapa anggaran budget ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 hari tak pasti sis, bergantung pada hotel , tempt lawatan , pengangkutan dan makan , kalau masak dan naik bas kos lagi murah

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Salam fuad. Boleh tawu berapa total bajet untuk semua iritinery dekat sana berapa? Fuad ada buat list tak?

    ReplyDelete
  20. Salam, nak tanya, untuk rental car tu kalau dalam 4 or 5 days di sana berapa budget ye?

    ReplyDelete
  21. salam Fuad,
    Salji ada kt area Hallasan je ek?
    Awk pegi bln Jan, sy tgk salji mcm x meriah je ..adoiiii sy ni TERsilap beli tiket bln Feb...lg laaa sendu salji nyaa adusss

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , waktu saya balik few weeks Jjeu dilanda snow storm sangt teruk , jalan sangt licin , flight ada yang cancel . Salji tiada siapa yang tau bila turun , walaupun musim winter ada kala 1 hari saja turun , adakala seminggu , ada kala kerap , sama seperti hujan di Malaysia , kejap hujan kejap tak hehe Tapi disebabkan kita tak nak menghampakan diri , teringin sangat nak rasa salji boleh pergi ke kawasan pergunungan , mmg dah salji di Mt Hallasan , kalau ada rezeki dapat lah merasa salji turun waktu tu , malah di bandar juga kalau ada rezeki salji akan turun :)

      Delete
  22. Salam En Fuad. Saya akan ke Jeju November nanti. Saya berminat untuk sewa kereta melalui syarikat Tasio Rental Car. Cuma saya tak pasti cara untuk buat tempahan. Adakah saya cuma perlu email untuk dapatkan quotation atau bagaimana? Laman web mereka adalah dalam bahasa Korea. Bila translate, ada few parts yang kekal bahasa Korea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. email info.fuadtravel@gmail.com , nanti saya forwardkan cara

      Delete
  23. salam. pernah x bawak sudu besi naik flight? lepas x scan bag? saya berhajat nk bawak chopstick dgn sudu sendiri. hihi. tq in advance fuad.

    ReplyDelete
  24. salam. pernah x bawak sudu besi naik flight? lepas x scan bag? saya berhajat nk bawak chopstick dgn sudu sendiri. hihi. tq in advance fuad.

    ReplyDelete
  25. assalam fuad. alhamdulillah dpt sikit guidance utk ke jeju next yr january. nk tnya, dia boleh terima debit msia ke? maklum la sbb saya selalu guna cash je 😅 tak reti nak pakai kredit debit bgai kat luar negara ni. and is it necessary utk beli sim card kat sne? and tau tak cara penggunaan. pls and thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , Alhamdulillah , debit card so far guna tiada masalah asalkn sebelum pergi call bank aftifkan pembayaran antarabangsa . fuad tak ak pernah beli sim card disana , usually guna internet dari sini , sehari RM38 , waktu fuad di Jeju tokey kete bermurah hati sebab kasi pinjam dia punya broadband hihi

      Delete
  26. Fuad, terima kasih banyak kongsikan info Jeju. Boleh jadi guide untuk family trip next year.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama kak , owh fuad tak buat servis untuk guiding :(

      Delete
  27. Assalamualaikum abg ,nk tanya tmpat tinggal yg abg dduk tu apa nama dia?

    ReplyDelete
  28. boss reservation car buat kat website mana untuk bayar debit

    ReplyDelete
    Replies
    1. debit card bayar ketika ambil kunci disana , website hanya buat reservation saja

      Delete
  29. hello.. nak tanya, drive left hand side susah ke tk kat jeju?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello , susah untuk cakap bergantung setiap individu , kalau fuad mmg tak berani haha

      Delete
  30. hye assalam.. bole tak share guide and nama tempat u pegi dkt sana? email : nurazlin.mohamad@yahoo.com

    ReplyDelete
  31. Salam tumpang tanya. Kalau semua tempat dalam blog ni, kalau pergi by public bus, possible tak? Means ada bas tak kat setiap tourist spot tu. Ke kena sewa taxi sehari ? Saya tak plan untuk sewa kereta di sana. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , kebanyakkannya ada bus stop di setiap tempt lawatan :)

      Delete
  32. Salam nk tanya. Trip ni pergi date bile ya? Nk tau sbb sy dan kwn2 plan nk pergi early December. Cadang nk sewa kereta tp ade pulak terbaca klu drive musim winter ni bahaya ckit, licin.takot pulak rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , saya ada tulis pada permulaan `Pada 6 Januari - 9 Januari 2018` , nak drive boleh saja , make sure sewa `snow chains` , bagus untuk drive atas ais atau salji

      Delete
  33. Nyesal plak tak terus ke Jeju waktu ke Myeongdong dan Gongju dulu. Berapa budget sesuai yer untuk 3 ~ 4 days stay kat sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi , dalam RM1000 , bergantung pada tiket flight dan level shopping :D

      Delete
  34. woww.. info detail jugak, terima kasih. boleh jadi rujukan untuk pergi bulan depan.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum. Nk tanya traffic kat jeju ni heavy tak? Sy plan nk pi jeju okt ni dan nk sewa kereta ja pasal bawa anak2 kecil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , sederhana , kalau di luar bandar baru tak banyak kete .

      Delete
  36. Kalau bawak sambal bilis n rendang daging dan letak dlm bagasi.. Nak kena declare juga ke en fuad?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya fresh food saja (yang belum diproses) :D

      Delete
  37. susah x drive di jeju? saya plan nk sewa kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. herm tak sangat kot , tambahan bukan fuad yang bawa hihi , tapi walaupun jadi co pilot nampak kawan bawa okey je , kat jeju ni driver tak lah jenis suka hon2 , kadang tu kita bawa slow ke , terbehenti ke dia org memahami so far kt snaa tak pernah kena hon , cuma kena biasakan bawa belah kiri , dan lagi satu kalau salji dah turun , jalan licin agak sukar sbb tu kena sewa snow chain

      Delete
  38. Salam. Nak tanya. Untuj ke jeju ni. Masalah sgt tak untuk bahasa. Signboard dll

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , dari segi komunikasi ada , mmg cakap ayam dgn itik , waktu nk ambik kete sewa tu pun kena guna google traslate hehe , mcm signboard semua tu dwi bahasa , korean english

      Delete
  39. boleh x bagi website kereta sewa tu? cari tak jumpa la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kereta sewa skrg dah tukar nama company dan ada english version https://www.jejurorentcar.net , untuk korean version https://www.jejurorentcar.com/

      Delete
  40. Assalamualaikum,
    saya nak tanya sedikit. betul ke boleh guna debit card ye? sebab ramai yang beritahu saya waktu mereka pergi memang boleh tapi tak ada sesiapa yang saya kenal pergi pada tahun ini jadi mereka takut ada perubahan dilakukan. jadi saya takut nanti dah booking, sampai sana tak boleh guna debit card. saya masih was-was

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , sebenarnya sebelum saya pergi pun semua cakap bayar guna credit card , tak ada sorang pun sumber yang saya jumpa yang guna debit card , waktu saya bayar saya tak ckp ini debit card , saya just bagi je , dia swipe then settle , yang saya tau ada antaranya DM bgitau waktu nak bayar dia org boleh cakap pula` do u accept debit card ? ` they said `no` of coz no , kt Korea debit card agak tidak popular atau mungkin dia org tau ke ke tak debit card tu , bila saya tanya balik kenapa tak suruh je dia swipe , tu yg susah tu , at last dia org naik bas , nnti kalau pgi sana just bagi saja card , kalau dia org tak nak ckp je `could you please try first , my friend used visa debit card can lor ` hihi

      Delete
  41. Salam, kat sana diwajibkan guna childseat atau pun tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W`salam , so far tak pernah dengar ada rules mewajibkan , kalau lah wajib pasti syarikat sewa kereta provide sekali

      Delete
  42. Thanks Fuad..byk sgt membantu ni utk Iti di Jeju nti.. rasa senang nak drive sbb Fuad dah listkan jalan2 sehala tu..
    insyaAllah nak kesana dlm masa terdekat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama sis , semoga dipermudahkan urusan kt sana nanti , enjoyy ^_^

      Delete