Saturday, May 18, 2019

Percutian Bajet Ke Ho Chi Minh City Vietnam

Posting ini sambungan dari Asean Tour Part 3 Phnom Penh Cambodia , boleh lihat DISINI .

Untuk destinasi ketiga adalah HO CHI MINH VIETNAM

SEBELUM BERLEPAS

Passport - Pastikan expired date 6 bulan ke atas .

Visa - Rakyat Malaysia tidak perlu visa

Internet - Fuad menggunakan plan Roaming Hotlink Prepaid RM38 (Prepaid Only) .

Insurans - Insurans ni sangat penting dan wajib ambil untuk sepanjang trip ini

Travel Insurans boleh ambil dengan Fuad dari Etiqa Takaful , one & only travel insurans terbaik menggunakan cashless payment tanpa sebarang bayaran jika dimasukkan ke dalam hospital ! Insurans lain menggunakan konsep pay & claim , kalau kena RM80 Ribu bil hospital , kita perlu guna duit sendiri , balik Malaysia baru boleh claim. Tidak seperti Etiqa bayaran terus ke hospital .Boleh buka web fuad disiniiii


Matawang - Vietnam menggunakan vietnamese dong , bunyinya besar tapi nilai kecil .



Penginapan - Booking hostel DISINI AGODA , hostel yang fuad menginap macam homestay , tak recomend , boleh pilih hostel lain serendah RM10.



Pengangkutan Di Ho Chi Minh

1. GRAB (GrabBike , Grabcar , Grab Taxi)
Paling famous GrabBike


2. Bas
Bas di HCM memang murah giler , cuma tulah kena hafal setiap no bas dan destinasi




27 APRIL 2019
Untuk hari keempat dan negara yang terakhir adalah Vietnam . Untuk kesini fuad menaiki bas dari Phnom Penh , perjalanan mengambil masa 6 jam . Boleh booking disini EASYBOOK , tambang RM35.37 menaiki bas 15SH .



TIKET & TEMPAT LAWATAN MENARIK DI HO CHI MINH . KLIK LINK DIBAWAH.


1. Saigon Skydeck Tower Ticket - RM35.39
2. Water Puppet Admission - RM53.85
3. Saigon Opera House Show - RM123.85
4. Ho May Park Ticket - RM31
5. Jump Arena Trampoline Park - RM25
6. Landmark 81 Saigon Skyview - RM76.49
7. World Coffee Museum - RM10.69

FULL LIST KLIK SINI



Dari Stadium Olympic nak ke sini tidak jauh , boleh jalan kaki , search di google maps ` 15 SH Bus Office ` . Make sure booking detail telah di print lebih awal sebelum datang ke sini .






So inilah bas kita selama 6 jam , bas dia unik sikit sebab separuh seat separuh cargo dan agak old sikit .




Bye bye Phnom Penh



Maybank di mana saja


Dalam bas ni semua orang Cambodia dan Vietnam kecuali ada sorang je rakyat Malaysia yang sesat haha . Semua penumpang diberikan satu botol air mineral , passport juga di pungut ketika sedang dalam perjalanan , dengan bangganya memberikan world most powerful passport . Risau juga waktu dia ambil tau , yerlah mana tau kalau hilang ke apa atau dia hold untuk kepentingan tertentu.




Selepas beberapa jam perjalanan , bas berhenti di sebuah station minyak untuk bagi laluan kepada penumpang yang nak membuang air kecil mahupun air besar , sini juga ada kedai makan dan kedai serbaneka.



Di penghujung jalan ke sempadan Cambodia Vietnam tiba wujud satu bandar boleh fuad gelarkan sebagai `Small Macau ` , banyak sungguh tempat perjudian . Agaknya orang Cambodia Vietnam kalau nak main judi depa mai lah sini .




Semasa sampai di immigration , semua penumpang perlu turun , waktu ni agak cuak juga sebab passport masih kat konduktor bas tu , so i asking the driver ` where my passport ?` dia cakap kat lelaki tu just ikut dia je .




Bas dah beredar ke depan , penumpang lain masuk ke dalam terminal , lelaki yang yang pegang passport tu hilang entah kemana . Bayangkan untuk kali pertama menjejaki ke sini mana you nak tau bagaiman prosesnya , fikir macam mana nak masuk terminal ni kalau tak ada passport , so fuad just masuk ke dalam pergi kat sekumpulan orang , dah lah fuad tak cam penumpang dalam bas , on this time hanya kita kita saja yang ada kat sini , kaunter pula hanya 1 saja dibuka , then nampak abang yang pegang passport ada kat kaunter sambil tunjuk passport fuad , kita pun menuju ke dia ambil dan serah pada pegawai immigration , you know what that time semua orang macam pelik , rupanya all the process immigration Cambodia Vietnam telah selesai di cop , orang kat situ gelak tengok gelagat kita , `owh done ya ` jalan sambil tersipu sipu hihi . Entah lah kita pun pelik macam mana dapat cop sedangkan pegawai situ tak tengok muka kita , lepas tu pula yang menjadi pertanyaan di manakah immigration Cambodia dan mana pula immigration Vietnam ? Takkan 1 kaunter 1 pegawai bekerja dengan 2 negara yang berbeza , herm pelik pelik , tak apalah yang penting dah settle .




Dari border nak ke bandar HCM jauh juga , dalam 2 jam begitu . Semasa dalam perjalanan orang makin lama makin sikit dalam bas sebab ada yang turun lain lain destinasi . Sampai lah dalam 3 orang yang tinggal , adoi ini yang letih ni kalau nanti last last tinggal fuad sorang je , teringat kes macam pi Hat Yai haritu .


Alhamdulillah selamat sampai Ho Chi Minh City , misi utama sekarang ni adalah untuk dapatkan simcard Vietnam , baru teringat rupanya plan roaming hotlink tak ada RM10 sehari , yang ada RM38 , takkan lah nak pi hostel semata mata langgan RM38 , tak berbaloi langsung .


Waktu ni baru pukul 10 lebih tapi banyak kedai dah tutup pula , jenuh kita berjalan ke sana sini nak mencari kedai talifon .


Dalam sedang mencari tu nampak pula Family Mart , setahu kita ada free wifi , aduhh betul betul penyelamat lah . Kita pun bergegas pergi , Alhamdulillah wifi connected yahooo , lega betul daripada nak keluar duit beli data internet , dapat pula yang free , terus mesej owner rumah untuk menanyakan alamat . Naik Grabbike 55000 VD . Waktu dah sampai point drop off tu , kita was was nak turun sebab macam bukan tempat yang dituju tapi dia cakap jangan , dia nak tanya orang disekitar situ dulu . Dahlah dia langsung tak tau english , jadi fuad bagi je no hp owner kat dia , bagus betul abg grab ni tolong call kan . Kita kasi tip dia tolak tak nak , haa aku masukkan je kat dalam poket jacket dia .


Yeah finally im here , macam tak semenggah bilik dia , sangat tak dicadangkan , kalau nak book pilih lah hostel selain yang ini , tak nak bagi nama , kalau tengok gambar bilik sama kat bawah ni haa betul lah tu . Dia sebenarnya bukan hostel pun konsep lebih kurang macam homestay 4 tingkat , setiap bilik dia bahagikan kepada dua , 1 bilik muat 6 orang , dalam ni semua mat saleh . Ingat sampai sini nak masak maggi tapi kat dapur ada sorang pakcik tengah lepak , mungkin bapak dia kot . Nasib ada beli air lassi dan keropok waktu kt family mart tadi.


Sebelum tidur pastinya membuat persiapan aktiviti pada keesokan harinya . Fuad ada mesej owner mengenai plan data internet , katanya ada kedai talifon berdekatan kat sini , so esok boleh lah mencari



28 APRIL 2019

Pagi ni bangun siap siap , ada sorang mat saleh ni panggil kita di luar bilik , perbualan kami ` hey sorry i need to talk with you outside roam coz other still sleep , im Joseph from ... , are you from India ? ` Im laughing so hard , nampak sangat muka kita ni macam India , tapi memang betul pun . No Im Fuad from Malaysia ` ` owh im so so sorry , i want asking you did you know where food place nearby ?` Kita ingatkan nak tanya apa lah tadi . Di HCM pukul 6:30 pagi dah macam pukul 8 , so lepas dah siap misi kita yang utama adalah mencari sim card , tengok di peta tidak jauh boleh jalan kaki saja . Tapi malangnya bila sampai di kedai dia bagitau harga simcard termasuk data RM54 untuk 1 tahun , herm cancel lah baik beli plan data dari hotlink RM38 sehari .


Haa inilah rumahnya

So destinasi kita yang pertama Cu Chi Tunnels , sebuah kubu pertahanan bawah tanah yang dibina oleh askar Vietnam ketika perang dengan US dan French . Kubu ini sepanjang 120KM dengan dilengkapi fasiliti seperti ruang tamu , dapur , penyimpanan barang dan hospital . Salah satu sebab utama kekalahan tentera America kerana kubu ini . So memang wajib sangat datang ke sini jika bercuti ke Ho Chi Minh . Dari bandar ke sini menaiki bas dalam 2 jam 30 minit , kebanyakkanya orang datang ke sini ambil pengangkutan (tidak termasuk caj masuk) yang disediakan oleh pihak hotel atau travel agensi dengan bayaran RM16 ke atas bagi seorang . Tapi tahukah anda kita boleh pergi ke sini secara sendiri dengan kos yang sangat murah . Meh fuad ajar

1. Buka aplikasi Grab , to destination cari `TDH xe buyt sai gon ` . Booking .








Anda akan di bawa ke terminal bas di bawah



2. Cari bas NO 13 ada tulis Cu Chi



3. Bayar tambang 10k / RM1.80 kepada konduktor bas .


Perjalanan dari terminal bas ke terminal bas Cu Chi memakan masa 2 jam juga , kalau nak datang sini tolong datang pagi dalam pukul 8 ke , sebab kita akan banyak habis masa disini .




4. Setibanya di terminal bas Cu Chi , cari bas NO 79

4. Bayar tambang 8000 / RM1.50 kepada konduktor bas,


Bagitau driver nak pergi Cu Chi Tunnel , nanti dia akan berhenti ketika sampai disana nanti , kalau boleh duduk depan senang nak memerhati . Perjalanan mengambil masa 30 minit .



Kuku kaki mak siapa ni weyyy haha



Bas akan berhenti di sini , kita perlu sebarang jalan .


Yeahhh dah sampai mudahkan





Akan nampak kaunter tiket disebelah kanan


Kadar bayaran masuk 90k / RM16 . Waktu ni hujan renyai renyai , disarankan bawa payung kecil , raincoat atau topi .



Dalam perjalanan tu akan nampak di side corner belah kiri tanaman pokok bunga matahari , cantik , rasanya sekarang musim dia . Pengunjung yang lain juga tidak melepaskan peluang untuk buat sesi bergambar .



Di belah kanan pula akan nampak macam temple , tempat memperingati pejuang askar Vietnam yang telah terkoban dalam peperangan , kalau anda ada masa yang banyak boleh masuk jengguk dulu baca sejarah mereka , macam fuad memang tak cukup masa , hanya harini saja nak cover semua tempat .





Bila nampak papan ni just ikut je sign


Disini juga anda boleh mencuba menembak dan bermain paintball



Ini adalah bom yang digunakan ketika peperangan , ini bom sebenar bukan replika





Sebelum masuk ke Cu Chi ada pondok penjaga untuk menyemak tiket yang kita beli tadi dan menampak sticker di baju. Kalau boleh tunggu ada pengunjung lain tiba , sebab kalau seorang macm tak sediakan tour guide . Waktu ni ada 1 keluarga mat saleh .


Adoi habis lah kasut kita dengan lecak , bertanah , datang sini kalau boleh nak pakai je sandal kan , boleh juga rasanya tapi bila masuk dalam hutan ni safety first kan , mana lah tau ada serangga dan sebagainya , at least pakai kasut tertutup kaki tu .



Untuk pertama kita akan mendengar penerangan dari guide mengenai kubu ini , adalah dalam 15 minit , mereka tak kasi kita jalan dulu sebelum mendengar kisahnya .


Selepas habis penerangan kita akan di bawa ke setiap tunnel , di bahagikan dengan beberapa tempat . Hebat betul mereka ni , pada zaman dulu tak ada mesin bagai , mereka hanya menggunakan cangkul kecil untuk mengali lubang tanah yang besar dan dalam ini . Malah planning dan strategik dalam menentukan kekukuhan tanah menjadi aspek sangat penting supaya tidak dihidu oleh askar America .


Tunnel ada yang senang dan susah , untuk tunnel yang ni kategori sebagai mudah . Tak taulah macam mana mereka boleh hidup dalam tempat yang sempit begini , lorong dia kena jalan itik , bagi warga emas yang sakit lutut tu tak yah lah nanti karang nak balik terketaq ketaq .






Askar Vietnam pandai dalam membuat jerat bagi menawan musuh , di bawah ni demo masuk ke dalam lubang yang sangat kecil , kalau orang kita sekarang nak memang tak muat masuk , jadi pihak sini telah besarkan sedikit bagi pelancong merasai sendiri masuk ke dalam . Orang Vietnam dulu badan semua kecil kecil . Fuad tak masuk lah , boleh je masuk tapi tengok yang lain pun macam terseksa je hehe




Tengok tu jerat yang lain , sekali jalan terpijak terus terhumban kat dalam . Menurut guide walaupun tajam tapi pihak tentera US tak mati pasai depa pakai suit kalis peluru , walaubagaimanapun aggota yang lain tetap cedera dan perlu di kejarkan hospital .




Bawah ni pula lebih kurang seperti hospital




Selepas selesai saja di bawa ke beberapa tunnel , kami dijamu dengan makanan dulu waktu zaman peperangan , ala ala makanan nenek moyang waktu zaman jepun .


Ubi rebus di cicah dengan kacang tanah yang dicampur dengan garam gula . Ini kalau ada sambal ikan bilis ngan gula melaka memang uumphh lah tambahan hujan pula renyai renyai



Cara mereka buat selipar , ini bukan selipar biasa , struktur ketahanan sangat baik malah selipar ini boleh di adjust mengikut size kaki . Nak dapatkan selipar ni boleh beli di kedai cenderamata kat sini






Disini juga terdapat gerai gerai makanan dan minuman


Waktu pun dah pukul 2 lebih its time to back to city , kat sini dah lah pukul 6 gelap tambahan banyak kedai tutup pukul 5 . Sebab itu fuad cakap kalau nak datang sini datang lah pagi pagi atau habiskan 1 hari disini . Untuk balik , tunggu tempat turun tadi .



Kat Ho Chi Minh ni apa yang fuad tengok budaya meng hon hon orang memang no 1 , tak habis habis hon , walhalkan benda tu tak perlu pun , rajinnya dia nak alih tangan dari stereng tekan hon , rupanya kat gear dia ada butang hon lah haha , kreatif kreatif , patutlah suka berbenor . Selama fuad bawa kereta 6 tahun hanya 4-5 kali je hon orang .

Pengangkutan utama kat sini adalah motor , nampak macam semut , bilangan motor lagi banyak dari bilangan kereta , dari yang muda , dewasa sampai lah ke tua semua naik motor . Kalau tengok kat luar mall tu penuh je parking moto haha .

Lagi satu sini penunggang moto semua bawa main redah je , masuk kirir kanan bukan nak bagi signal . Pernah tengok tak kat institut memandu kalau bawa moto nak belok ke kanan tangan kanan mesti hayun hayun kan , haa macam tulah fuad buat haha , lepas tu siap tunjuk stop lagi bila lalu simpang 4 adoii


Setibanya di bandar , destinasi kedua Ben Thanh Market , dari terminal bas tadi menaiki GrabBike tambang 12KVD . Market ni lebih kurang macam Central Market , pelbagai barangan di jual disini , ada makanan , baju , aksesori , beg , cenderamata ish semuaa lah , fuad sempat sambar fridge magnet dan keychain . TOLONGLAHH JANGAN BELI KAT SINI ! Nanti fuad akan cerita kenapa










Destinasi ketiga Independence Palace , kediaman rasmi dan juga tempat kerja bagi presiden South Vietnam ketika perang suatu ketika dahulu , kini menjadi tempat tarikan pelancongan . Sayangnya bila sampai tempat ni dah tutup , so dapat tangkap gambar dari luar pagar je . Bayaran masuk 40K VD . Tambang Grabbike 13K .






Destinasi keempat Notre Dame Cathedral of Saigon , sebuah gereja yang dibina pada tahun 1880 by French colonists , reka bentuk dia sangat cantik dan unik . Tambang ke sini menaiki Grabbike 12K.






Untuk masuk ke dalam ada waktu tertentu , jika ada sebarang majlis pelancong luar tidak dibenarkan masuk . Dihadapan gereja juga menjadi tempat riadah bagi penduduk disini .






Bersebelahan dengan gereja terletaknya Saigon Central Post Office , dibina pada tahun 1886 - 1891 dan kini menjadi tempat tumpuan pelancongan . Waktu ni pun dah tutup . tak dapat nak bergambar di dalam , so bergambar di luar saja , tapikan sebenarnya view waktu malam lagi cantik dengan view waktu siang , dengan penataan cahaya pada waktu malam sangat cantik , awan biru .







Waktu malam di Ho Chi Minh suasana agak hidup , i like it !





Destinasi terakhir iaitu Saigon Central Mosque , terletak di tenagh bandar dan dibina pada tahun 1935 oleh Indian Muslim . Ketika masuk disini yes majoriti semua indian muslim . Di luar masjid ada pakcik yang menjual ice cream dan juga beberapa restoran halal .








Sebelum pulang ke hostel kita makan dulu , seriously dari pagi sampai sekarang 1 apa pun tak jamah , yang ada pun tu haa ubi rebus waktu kat tunnel , ish pelik lah asal tak rasa lapar ya , padahal banyak berjalan . Fuad mula membuat carian di google restoran halal yang okey di sini , dah jumpa satu , terletak di Malaysia Street . Rupanya bersebelahan dengan Ben Thanh Market .



Ramai yang cadangkan makan disini tapi fuad ni jenis macam kalau nak makan make sure less people . Jadi kita jalan sambil melihat dari luar restoran halal yang mana tak ada orang , haa dah jumpa satu .


I love kuih bingka dia , sedap !



Adoiii makanan kat sini seriously tak kena dengan tekak fuad lah ,herm tak apalah dah ini rezeki kita makan saja . Kalau tengok kat restoran semua orang Malaysia je .




Okey ingat lagi tadi tadi kat atas waktu di Ben Thanh Market fuad cakap TOLONG JANGAN BELI kan , ini sebabnya ! Sedang fuad tengah menjamah makanan tiba tiba nampak disebalik cermin pintu restoran ada amoi buka meja bentang something , fuad syak ini mesti fridge magnet . Selepas habis je makan fuad terus menuju ke amoi ni , Ya Allah , anda tau si amoi ni jual setiap 1 pack yang mana mengandungi 5-12 pcs berharga RM5 !!!! Waktu ni fuad menyesal tak sudah pi beli kat Ben Thanh , ingatkan waktu beli tu tawar discount 50% kira hebat lah rupanya dia mark up lagi tinggi , harga sangat firaun , berkali kali kali ganda harganya , rasa macam nak bakar je HAHA


Bukan itu saja , kat sini kau nak beli tudung , beg , tali pinggang , apa apa jelah semua murah murah belaka ! Vietnam juga terkenal dengan pengeluar kopi terbesar di dunia , 1 kotak fuad beli RM9 .


Kauuu tengok ni 1 tshirt RM8 beli 10 percuma 1 tak ke murah giler , ini kalau kat Ben Thanh maunya RM50 ! Fuad boleh tengok material kainnya sangat okey dan sedap . So guysss tolongg lah kalau nak beli apa apa barang pleaseee datang ke Malaysian Street hokeyy , you will not regret !



Kopi Vietnam RM3 bermacam jenis ada , fuad bukan lah pengemar kopi tapi saja lah try , memang sedapp , wajib cuba !





Badan dah letih , perut pun dah kenyang , jomlah balik ke hostel .


29 APRIL 2019

Harini sudah tiba untuk pulang ke Malaysia , flight jam 9:30 pagi . Rasa macam sekejap saja masa berlalukan . Mujur dari sini ke airport tidak jauh . Naik GrabBike .







 Kalau boleh datang ke airport 3-4 jam awal , kerana kaunter disini tidak banyak dan beratur panjang , lama pula tu , ni tak masuk dengan penumpang yang lebih bagasi , dah kena tunggu dia orang . Dekat sini ada mesin check in tapi untuk syarikat penerbangan premium saja .




Bukan kata di kaunter check in , malah di kaunter immigration pun ramai .


Fuad booking penerbangan Vietjet Air untuk pulang ke Malaysia



semua sedang menunggu pintu dibuka , kena naik bas untuk ke kapal terbang , semua berlari nak kejar masa , nasib dia orang anjakkan masa lagi 30 minit .



Waktu dalam pesawat fuad tak ada pre book meal , so ingat nak beli kat atas saja walaupun nasi lemak dia harga RM18 , tapi memandangkan 2 seat sebelah fuad tak order makanan , adoii segan lah kita , fuad kan sebenarnya memang tak boleh lah kita sorang je makan then orang sebelah tengok je . Usually kalau AA kan dah pre book awal awal , kalau member sebelah tak beli , kita tunggu dia orang tidur dulu baru kita makan . Jadinya fuad tak beli kat atas , tunggu mendarat nanti memang aku nak melantak puas puas haha


Alhamdulillah selamat mendarat dan sampai di KLIA , lama giler tak menjejaki kaki kat sini .




Trip kali ini memberikan 1001 pengalaman yang tak boleh dilupakan . Ternyata orang asean sangat baik dan okey , tidak seperti yang saya gambar kan . Dulu 2 tahun lepas saya nak datang Ho Chi Minh seorang tapi rasa takut dan tak berani , tapi kali ini diberi kekuatan dan semangat untuk melawati 4 negara sekali terus secara solo tanpa keluarga mahupun kawan . I`m so proud of myself ! Dari mula pergi sampai lah balik syukur Alhamdulillah dipermudahkan dan tak ada masalah langsung , malah dilindungi dari segala kemalangan . In sya Allah kalau anda nak buat Asean Tour dah tak ada masalah lagi , semoga info yang sedikit ini memberi manfaat kepada kita semua .

Jika anda ada sebarang pertanyaan boleh komen di ruangan bawah . Kita jumpa di lain negara nanti . Bye bye .


SENARAI PERCUTIAN FUAD KLIK SINI


JUMLAH PERBELANJAAN
Bas Cambodia-HCM = RM35.37
Flight HCM-KL = RM183.61
Hostel = RM18.30
Makan = RM30
Internet = RM38
Pengangkutan = RM48

JUMLAH BESAR ** RM353.28 **


JUMLAH KESELURUHAN
Bangkok = RM260
Vientiane = RM277.25
Phnom Penh = RM203
Ho Chi Minh = RM353.28

JUMLAH BESAR ** RM1094 ** UNTUK 4 NEGARA

ASEAN TOUR PART 1 BANGKOK
ASEAN TOUR PART 2 VIENTIANE
ASEAN TOUR PART 3 PHNOM PENH
ASEAN TOUR PARK 4 HO CHI MINH


UNTUK SENARAI ARTIKEL KLIK SINI
BELIAN TIKET LAWATAN MENARIK KLIK
FOLLOW INSTAGRAM FUAD
SUBSCRIBE YOUTUBE 


JOM TENGOK VIDEO



11 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Woww...bln 11 nm solo travelke ho chi minh...hrap2 xda apa2 masalah...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. dah boleh masuk kategori legend dah hang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha , idok aish kita sikit2 je hehe , baca dari first trip smpi hbs ke ? (kl-bangkok-laos-cambodia-hcm-kl)

      Delete
  5. klo ke HCM mmg x perlu nk tukar duit vietnam ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sis tak tukar nk guna duit apa ? hehe , kalau kt Malaysia street tu ada peniaga terima duit RM , kawasan lain kena duit vietnam , so jawapannya perlu

      Delete
    2. ohh ye ke...terima kasih ye...bajet brape ye agak2 tukar

      Delete
    3. boleh tukar dalam RM300-RM500 , bergantung pada perbelanjaan kita disana , kalau kaki shopping lagi banyak kena tukar , kot nak borong tudung , telekung Vietnam ke hehe

      Delete